;
=
Wat is een 4Wielfiets?
Een 4Wielfiets is een fiets met 4 wielen maar verder is alles precies als op een gewone fiets. Je zit op een zadel en rechtop. Je trapt naar beneden. Door de 4 wielen is de fiets super stabiel door de dubbele geveerde voorwielophanging heb je het stuur bijna niet nodig. Het allermooiste is dat je er niet mee kan vallen en tot op hele hoge leeftijd kunt blijven genieten van leuke en veilige fietstochtjes.
;
=
Ik had eigenlijk nog nooit van 4Wieler en de 4Wielfiets gehoord, hoe lang bestaat de fiets al?
De geschiedenis van de 4Wielfiets begint grappig genoeg met een driewieler. Met deze fiets met 2 kantelende wielen voor en één wiel achter die hij Feetz noemde, studeerde Lennart Vissers in 2005 af op de Design Academy in Eindhoven. Samen met zijn vader Herbert gingen ze ermee de markt op. Ze ontdekten al snel dat het een hele leuke fiets was voor yuppies en jonge ouders maar dat ouderen die problemen met hun evenwicht hebben echt niet veilig op deze fiets konden rijden. Daarom ontwikkelden ze de 4Wieler Solo die we nu nog steeds aanbieden als de enige echt veilige 4Wielfiets. Er zijn in de loop der tijd maar heel weinig aanpassingen nodig geweest want functioneel voldoet de fiets uitstekend, inmiddels dus al bijna 20 jaar!
;
=
Waar wordt de fiets gemaakt en hoeveel rijden er in Nederland rond?
We maken de 4Wielfiets in Roelofarendsveen in kleine series. Inmiddels genieten zeker 1.000 mensen van het echt veilige fietsplezier dan de 4Wielfiets biedt. De kans dat u de fiets op straat ziet is daarmee natuurlijk heel erg klein. De meeste mensen maken er niet dagelijks gebruik van en vaak zijn het korte ritjes. U moet dan toevallig op hetzelfde moment en op dezelfde plek zijn om de 4Wielfiets te zien. Ons advies: koop er gauw eentje dan zien steeds meer mensen deze leuke maar vooral echt veilige fiets!
;
=
Is de 4Wielfiets er ook met een zitting of stoeltje?
Zeker! Maar we adviseren altijd eerst te proberen of het op de 4Wielfiets met een zadel ook gaat. Zitten op een zadel heeft voordelen: je zit in een ergonomisch correcte houding met je rug en gebruikt meer spiergroepen zoals die in je rug, buik en lendenen. Je zit ook hoger en hebt goed overzicht. En je wordt gezien. Als het nodig is hebben we een rugleuning, armsteunen, een gordel en speciale pedalen voor maximale fixatie. En als het zitten op een zadel echt niet gaat dan hebben we de 4Wielfiets Model Tour.
;
=
Een fiets met een stoeltje is toch veilig en stabiel?
Dat is een misverstand en inderdaad denken veel mensen dat een stoeltje zorgt voor stabiliteit. Maar ze vergeten dat het gaat om het aantal wielen. Met twee val je als je niet rijdt en je voeten niet op de grond hebt. Fietsen met drie wielen hebben meestal een stoeltje en dat komt omdat zo’n fiets minder instabiel is als die een laag zwaartepunt heeft en zo breed mogelijk is. Dus zit je dan op een stoeltje en trap je meer naar voren. Je zit laag en je voeten kunnen van de trapper af glijden. Maximale stabiliteit en dus veiligheid bereik je met 4 wielen.
;
=
Waarom is een 4Wielfiets veiliger dan andere fietsen?
Door de combinatie van de 4 wielen en de constructie van de dubbele geveerde voorwielophanging. Je zit met je hele lichaam binnen de kantellijnen van de fiets. Je hebt het stuur alleen nodig om een bocht te maken maar verder nauwelijks. Het sturen is in het begin even wennen maar gaat heel licht en je hoeft geen kracht te zetten met je handen, armen en schouders. Je kan er niet mee vallen en kunt ontspannen genieten van de vrijheid en onafhankelijkheid die het fietsen biedt.
;
=
U adviseert niet te wachten met de proefrit op de 4Wielfiets en het mogelijke vervolg daarop. Waarom is dat?
We willen niemand opjagen maar als u de 4Wielfiets gevonden heeft en u zich oriënteert of de fiets voor u geschikt zou kunnen zijn, dan adviseren we om zo snel mogelijk een afspraak voor de proefrit te maken. Dan weet u tenminste of het voor de fiets is waarmee u onafhankelijk kunt zijn en weer ouderwets, maar dan echt veilig fietsplezier kunt beleven. Daarna komt dan natuurlijk aan de orde of u hem direct wilt bestellen of daarmee wilt wachten op…. Zomaar wat voorbeelden van wat we dan vaak horen: Advies van een specialist, een noodzakelijke behandeling van een arts of therapeut, beter weer, een bijdrage van familie, vrienden of de WMO etc. etc. Ook hier adviseren wij om alles zo snel mogelijk op te starten. De fiets heeft een levertijd en als u het traject met de WMO in wilt gaan dan zijn daar ook weer zeker weken en soms maanden mee gemoeid. Beter is het om de fiets te bestellen en alvast te gaan oefenen op een leenfiets. Dan bent u helemaal klaar voor het echte leuke fietsplezier als de zon weer gaat schijnen en uw eigen fiets afgeleverd kan worden.
;
=
Tot op welke leeftijd kan je fietsen op een 4Wielfiets?
Zo lang je op een zadel kunt zitten, een beetje kracht in je benen hebt, geen visuele problemen hebt en helder genoeg bent om aan het verkeer te kunnen deelnemen. Je hoeft niet bang te zijn want je kunt niet vallen. Het fietsen op een 4Wielfiets gaat niet zwaar. Als je ervoor zorgt dat de banden goed op spanning zijn dan is er heel weinig rol- en wrijvingsweerstand. Het rijden en sturen gaat heel licht. De fiets heeft versnellingen en indien nodig ook trapondersteuning. De eerste 100 jarige 4Wielfiets-klant hopen we binnenkort te ontmoeten want 90-ers zijn er inmiddels genoeg!
;
=
Een 4Wielfiets is toch te breed voor op het fietspad?
We mogen een vraag eigenlijk niet beantwoorden met een wedervraag maar doen het toch: hoe breed is uw gewone fiets en waar? Inderdaad dat is bij het stuur en dat is ca. 60 cm breed. Die ruimte heb je dus nodig op de weg met een gewone fiets. Een 4Wielfiets is 66 cm breed en neemt dus nauwelijks meer plek in. Een driewielfiets moet, om minder instabiel te zijn, zo breed mogelijk zijn en dus zijn die fietsen 75 of 80 cm breed…. Stel dat u op een smal fietspad met tegenliggers te maken krijgt dan is het met een 4Wielfiets geen enkel probleem om aan de kant te gaan: u stuurt de fiets naar rechts en rijdt even met de 2 rechterwielen in het gras of op de stoep. De fiets staat dan wel even scheef maar u kunt niet vallen! Even verderop stuurt u de fiets weer de bestrating op en rijdt lekker verder. U zit kortom nooit iemand in de weg. Daar komt nog bij dat u hoog zit, goed overzicht heeft en dat de andere verkeersdeelnemers u echt wel zien en rekening met u houden.
;
=
Moet je leren fietsen op een 4Wielfiets?
Wilt u een leuk antwoord? Ja, nou en of: we organiseren met diverse belangengroepen trainingen die zwaar gesubsidieerd worden om dat voor elkaar te krijgen… met weinig succes. Het echte antwoord is: absoluut niet! Je moet wel wennen aan het gedrag van de 4Wielfiets op de weg en dat begrijpen. Daarbij komt dat eigenlijk iedereen van kinds af aan is vergroeid met de twee wiel fiets en dan bepaalde dingen wel of juist niet meer moet doen op een 4Wielfiets.
;
=
De 4Wielfiets lijkt me zo zwaar, groot en onhandelbaar, klopt dat?
Ja, zeker als u de fiets voor het eerst ziet op een plaatje of filmpje is er de kans dat u die indruk krijgt. Totdat u hem in het echt ziet en erop gaan zitten en rijden. Natuurlijk is de fiets door het grotere frame en de 4 wielen zwaarder dan een gewone fiets. En hij lijkt ook breder maar dat is optisch bedrog: de breedte van een fietsstuur is meestal 62 cm en een 4Wielfiets is bij de wielen 66 cm breed. Hij neemt dus niet meer ruimte in op de weg of het fietspad. Alleen zitten de wielen niet in het midden maar aan de buitenkant. Het gewicht speelt alleen een rol als u een helling op moet rijden. En dan nog beperkt. Veel belangrijker is de bandenspanning: met de banden op de juiste druk is het loopvlak van de banden heel klein en is er weinig wrijving. Wij kunnen het hier beweren, u kunt het het best zelf ervaren. Dus maak de proefrit!
;
=
Mijn fietsenmaker zegt dat je met een 4Wielfiets geen korte bocht kan maken en het sturen heel zwaar gaat, klopt dat?
Dan heeft hij er vast nog nooit op gereden en als hij dat wel heeft gedaan dan waren de banden niet goed opgepompt want anders zou hij weten dat de 4Wielfiets juist onverwacht heel licht rijdt en je er hele korte bochten mee kan maken. De fiets is korter dan een gewone fiets en ook dan veel driewielers. En dat helpt zeker bij het maken van een bocht. Omdat we bij de voorwielen autotechniek toepassen waarbij de wielen niet alleen draaien maar ook kantelen kun je met een 4Wielfiets op elke weg keren. Het enkele voorwiel van een driewieler kan bijna dwars gezet worden en dan kun je natuurlijk nog kortere bochten maken. Maar ook vallen…. Vergeet u de banden goed op te pompen dan krijg je last van veel wrijving en gaat het rijden en sturen inderdaad zwaar maar dat is ook zo bij elke ander vervoermiddel op luchtbanden.
;
=
Waarom zitten er van die kleine wielen op de 4Wielfiets?
Ze zijn inderdaad kleiner dan op de meeste gewone fietsen en zelfs kleiner dan die op de meeste driewielers. Wij hebben gezocht naar de optimale wieldiameter voor de 4Wielfiets en kwamen zo op 20 inch uit. Kleiner zou ook kunnen maar dat heeft flinke nadelen: het fietst een stuk nerveuzer en het sturen wordt problematisch. Groter is geen optie vanwege de constructie met de dubbele geveerde wielophanging van de voorwielen. Ook zou de fiets dan langer worden en zijn er complicaties bij het sturen. Na veel testen is de maat van 20 inch ideaal gebleken. Probeert u het zelf en ervaar hoe fijn het fietsen op een 4Wielfiets is!
;
=
Het stuur van de 4Wielfiets lijkt niet op het fietsstuur dat ik op mijn fiets heb. Waarom is dat zo?
Dat klopt, we maken de sturen zelf en ze zijn zo ontworpen dat je er het meest directe gevoel mee hebt als je moet sturen. Het sturen en het hanteren (of eigenlijk negeren) van het stuur zijn heel belangrijk bij de 4Wielfiets. Met name het verschil vergeleken met het sturen op een gewone fiets of driewieler. Als u naar fietsen kijkt die gebruikt worden in de fietssport dan zie je dat die allemaal een stuur hebben dat dwars op de rijrichting staat. Soms zijn die sturen zelfs ook nog eens heel breed zoals bij mountainbikes om zo de beste controle te kunnen krijgen over het stuur. In uitzonderlijke gevallen zouden we een stuur zoals dat op een oma-fiets zit kunnen monteren maar dat raden we alleen aan als iemand door een bepaalde aandoening niet goed met de handen in de houding kan zitten om een 4Wielfietsstuur voor langere tijd te kunnen hanteren. De meeste mensen kunnen met ons stuur prima overweg.
;
=
Waar koop ik een 4Wielfiets?
Bij het 4Wielfiets Innovatie en Expertise Center in Leiden. Daar staan deskundige 4Wielfiets experts voor u klaar om u te voorzien van alle informatie die u nodig heeft om een geslaagde proefrit te maken. We doen dat zelf en niet via dealers omdat de ervaring ons heeft geleerd dat de kans op een goede afloop het grootst is als we u goed duidelijk hebben kunnen maken dat u niet meer bang hoeft te zijn om te vallen en waardoor dat komt. Aanvullend vertellen we u ook waarom de 4Wielfiets zo is ontworpen en wat dat voor voordelen voor u heeft en wat de verschillen zijn met een gewone en andere aangepaste fietsen. Dat kost tijd en geduld. Een dealer heeft die tijd meestal niet. Maar wij hebben dat er heel graag voor over omdat het gewoon zo is dat er geen enkele andere mogelijkheid meer is om nog van fietsen te kunnen genieten als het op een 4Wielfiets niet zou lukken. We geven niet snel op maar zijn wel realistisch en zullen het zeker ook zeggen als we onze twijfels hebben.
;
=
U schrijft ergens “Wacht niet te lang”, wat wordt daarmee bedoeld?
Voor de meeste mensen is het een openbaring een fiets gevonden te hebben die echte veiligheid biedt. De proefrit die daarop volgt varieert is altijd een enerverende en vaak ook een emotionele en soms zelfs een spirituele ervaring. Er wordt best wel eens een traantje weggepinkt als iemand die eigenlijk de hoop al had opgegeven, of door de omgeving werd verteld dat te doen maar volhardend was, toch op de 4Wielfiets bleek te kunnen rijden. Iemand met Parkinsons schreef ons pasgeleden dat wij haar met de fiets het gevoel hadden gegeven dat ze kon vliegen…. Omdat de 4Wielfiets nog zo onbekend is komen velen pas bij ons terecht als ze eigenlijk alles al hebben geprobeerd en inmiddels behoorlijk op leeftijd zijn en veel zijn gaan mankeren. Mogelijk ook door valpartijen op een e-bike of een driewieler. Dan is het mooi om te zien dat het toch nog lukt maar de meesten van hen hadden veel langer plezier van echt veilig fietsen kunnen hebben en/of hadden minder letsel opgelopen als ze op hun 66ste al waren gaan infomeren naar de fiets of op het bestaan van de 4Wielfiets geattendeerd waren. Help ons daarom de 4Wielfiets bij zoveel mogelijk potentiële klanten onder de aandacht te brengen.
;
=
Kan de fiets door de deur of in de lift mee naar boven?
Wij zijn nog nooit ergens een deur, gang of lift tegengekomen waar de fiets niet doorheen ging of in paste. De 4Wielfiets is net zo breed als een gewone fiets bij het stuur (66 cm) en zeker ingeklapt is de fiets heel erg handelbaar.
;
=
De fiets moet in de berging met smalle gangen en bochten, zou dat gaan?
Ja zeker, absoluut! Maar dan zouden we wel de versie adviseren die kan worden ingeklapt. Dan is de fiets net 120 cm lang en loopt u erachter en manoeuvreert u hem gemakkelijk door gangen. Ook kunt u er dan hele korte bochten mee maken. Even heen en weer steken net als bij een auto of even de achterwielen optillen en hij staat op zijn plek.
;
=
Kan ik een 4Wielfiets meenemen in de auto?
In de auto kunt u de 4Wielfiets wel meenemen als u er eentje tenminste zo groot heeft als een Berlingo. Het gaat vooral om de hoogte en die moet 125 cm zijn. Past de fiets niet dan hebben we fietsendrager waarbij de goten voor de wielen 60 cm uit elkaar zijn gemonteerd. Er zijn oprijgootjes en u duwt de fiets er dan gemakkelijk op vanaf de zijkant. Een andere optie is de 4Wielfiets op een aanhanger vervoeren. U kunt bijvoorbeeld een Boedelbak huren of we leveren u een klein aanhangertje met huif waar u de fiets en bagage in kunt meenemen. Ook handig: de aanhanger kan onderweg dienen als fietsenstalling.
;
=
Ik lees ergens dat de 4Wielfiets zo comfortabel is, waarom is dat zo?
Comfort is een heel breed begrip. In de zin van luxe is een 4Wielfiets comfortabel door het brede, geveerde zadel en de verende zadelpen. Tevens vanwege de unieke geveerde voorwielophanging. In de zin van veiligheid biedt de fiets het comfortabele gevoel dat u er gewoonweg niet mee kunt vallen. Heel comfortabel is natuurlijk ook dat u de fiets als e-bike kunt kopen en er zonder extreme inspanning toch flinke fietstochten mee kunt maken. Wij voegen daar nog aan toe dat wij er alles aan doen om u een comfortabel gevoel te geven bij elk contact met ons en de 4Wielfiets en de kans op succes zo groot mogelijk te maken.
;
=
De 4Wielfiets is er ook opklapbaar maar wat heeft dat voor voordeel?
Geen enkel als u de fiets niet wilt gebruiken als loophulp, niet mee wilt nemen in de trein of Valys of voldoende plek heeft om de fiets te stallen. Als één van de drie genoemde dingen wel op u van toepassing is, dan is die functie natuurlijk super handig. Het inklappen kost door de gasveer die u helpt, heel weinig kracht en u loopt er zo mee weg. De fiets neemt niet alleen minder ruimte in bij het stallen maar u kunt de opgeklapte, kortere fiets ook veel handiger manoeuvreren door smallen gangen en via scherpe bochten. Dat je een 4Wielfiets kunt meenemen in de trein en met Valys is natuurlijk heel erg fijn als u van dat vervoer gebruik wilt maken. Nog een opmerking: denk niet dat het opklappen een uitkomst is als u de fiets wilt vervoeren in een auto. Dat is alleen mogelijk als u een auto heeft met tenminste 125 cm tussen laadvloer en bovenkant deuropening. Opklappen maakt de fiets wel korter maar het zadel komt omhoog waardoor dat juist weer niet handig is.
;
=
Op een fiets zoals de 4Wielfiets zie ik er toch uit als een invalide?
Het is zeker zo dat er mensen met beperkingen op 4Wielfietsen rondrijden en daar zijn we heel blij mee en zij ook. Een groot verschil met andere aangepaste fietsen en de 4Wielfiets is dat de 4Wielfiets echt in alle opzichten een fiets is zoals we die gewend zijn. Je zit hoog en rechtop, op een zadel en trapt naar beneden. Alleen: je kunt niet vallen! De fiets oogt wellicht imposant door de 4 wielen aan de zijkanten maar is niet breder dan een tweewieler. Dat de 4Wielfiets echt wel een opvallend voertuig is, is ook een voordeel in het verkeer. U bent goed zichtbaar en andere fietsers, scooters en ook auto’s zullen echt wel rekening met u houden. Soms geven ze u zelfs voorrang terwijl u het niet heeft. Hou dan wel rekening met de andere weggebruikers die dat mogelijk niet verwachten. Met een paar kleine aanpassingen zoals een opvallende kleur, leren zadel en lederen handvatten een mand met leren riemen maakt u van uw 4Wielfiets een koninklijke koets. Ook maakt het nogal uit wat u uitstraalt als op de fiets rijdt. Als u het al belangrijk vindt wat anderen van u vinden ga er dan mooi aangekleed en met een grote glimlach op rondrijden. U zult versteld staan van de leuke reacties die u krijgt!
;
=
De 4Wielfiets kost zomaar € 5.000,- of meer. Kan ik als zuinige Nederlander ook korting krijgen?
Jazeker! Onderhandelen kan altijd over van alles en korting kunnen we u ook aanbieden als u de fiets bij opdracht voor 100% betaalt. Anders zijn de betalingscondities 50% bij opdracht en 50% bij aflevering. Te bespreken na afloop van de proefrit. Andere kortingen kunnen zijn die bij het inruilen van uw huidige fiets en bij het maken van planmatige promotie voor de 4Wielfiets. Ook dat bespreken we graag bij een drankje na afloop van de proefrit.
;
=
Er worden heel veel fietsen gestolen, loop ik een groot risico met de 4Wielfiets?
Ja, het is heel vervelend dat vooral de duurdere e-bikes bij dieven zo in trek zijn. Zodanig dat ook wij verplicht zijn de fiets met 2 ART 2 sloten te leveren voor de verzekering. Maar wat betreft stelen is de 4Wielfiets wel een uitzondering. Ze zijn nog erg onbekend en de eigenaar is er heel zuinig op. Ze staan nooit ’s-nachts ergens onbewaakt buiten. Wij hebben het al die jaren nog nooit meegemaakt dat een 4Wielfiets werd gestolen. En wij weten wat er allemaal voor gedaan moet worden om ze te verkopen…. Stelen op bestelling zal misschien eens nog een keer gaan gebeuren. Maar omdat we de 4Wielfiets zelf maken, rechtstreeks verkopen en alle fietsen terugkopen weten we precies waar de fietsen staan. Later dit jaar of in 2024 zijn ze met een tracker uitgerust en kunnen we ze ook nog eens volgen! De oudere fietsen kunnen achteraf ook van een tracker worden voorzien. Dat maakt de kans op verlies door diefstal nog een stuk kleiner.
;
=
Ik heb onvoldoende budget om de 4Wielfiets te kunnen kopen, welke mogelijkheden zijn er dan nog als ik er toch heel graag op wil fietsen?
De prijs van de 4Wielfiets is inderdaad voor de meeste mensen een fors bedrag dat ze niet zomaar op de rekening hebben staan. Bij de aanschaf moet u dat geld wel kunnen overmaken op onze rekening. Later een deel van de belasting aftrekken kan alleen in dat geval. Als u wel graag wil fietsen maar het geld er niet voor heeft dan zouden we u misschien kunnen helpen met een gebruikte fiets of met het huren van de fiets. U betaalt bij huur uiteindelijk altijd meer dan bij koop maar voor een kortere periode is de uitgave natuurlijk minder groot. Een aanvraag doen bij de Gemeente voor een PGB via de WMO is natuurlijk ook een mogelijkheid. We kennen een geval van een moeder met een gehandicapte zoon die via crowd funding het hele bedrag voor een 4Wielfiets bij elkaar heeft gekregen en er zijn ook nog fondsen, stichtingen en foundations waarop u een beroep zou kunnen doen. Zoek even op internet en vraag uw behandelaar of bij uw patiëntenvereniging indien van toepassing.
;
=
Ik kan niet vallen met de 4Wielfiets, dus dan hoef ik ook geen helm op?
Er is geen helmplicht voor fietsen dus ook niet voor de 4Wielfiets. Het fietsen met een helm is wat ons betreft niet nodig behalve dan voor bepaalde fietsen en bepaalde doelgroepen, zeker niet voor alle fietsers. Fietsen geeft niet alleen het gevoel onafhankelijk te zijn en te genieten van je vrijheid waarbij je de wind door je haren en de zon (of regen) op je huid voelt. Het is de ultieme manier om je actieradius te vergroten en tegelijk heerlijke lichamelijke inspanning te leveren. Zeker, het kan raadzaam zijn om een helm te dragen als de kans op een valpartij groter is. Denk aan hen die weinig fietservaring hebben zoals toeristen, aan degenen die op hogere leeftijd van een gewone fiets op een e-bike overstappen, racefietsers, mountainbikers en aan mensen met een beperking of die met de problematiek te maken krijgen die hoort bij het ouder worden. Afnemend reactievermogen, hogere snelheid, andere bediening, zwaardere fiets, risicovol fietsgebruik, ander gedrag van de fiets dan men gewend is en zo verder zijn allemaal van invloed bij de beslissing wel of geen helm te dragen. Daarbij moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat het leven op deze prachtige planeet nooit zonder risico is. En er altijd een afweging gemaakt moet worden gebaseerd op de feitelijke omstandigheden. Maar als het u een veilig gevoel geeft als u een helm draagt, ook op een 4Wielfiets, dan zullen wij de laatste zijn om dat belachelijk te maken. Het gaat erom dat u geniet!
;
=
Prachtig hoor die 4Wielfiets waar je niet mee kunt vallen, maar waarom lees ik nergens iets over jullie missie?
U heeft helemaal gelijk! Je kunt niet vallen met een 4Wielfiets…. Dat is te zeggen: als je maar gek genoeg doet krijg je elk voertuig natuurlijk wel om maar bij normaal gebruik is er geen valrisico. Tsja en dan onze missie. Die is eigenlijk ook simpel: we willen zoveel mogelijk mensen tot op hele hoge leeftijd laten genieten van echt veilig en ouderwets fietsplezier. Zonder onnodig risico op valpartijen. Daarbij realiseren we ons heel goed dat de huidige onbekendheid en de prijs van de 4Wielfiets een probleem kunnen zijn. Tenminste, als we heel veel mensen dat leuke fietsplezier willen kunnen geven. Nu richten we ons op de groep van senioren in Nederland. En dan moet veilig fietsen voor hen natuurlijk wel relevant zijn. De meeste mensen denken natuurlijk pas na over wat een echt veilige fiets is als ze gevallen zijn of iets gaan mankeren waardoor het fietsen op een gewone fiets niet meer verstandig is. Dan gaan ze navragen en waarschijnlijk op zoek en komen dan alleen op een 4Wielfiets uit als ze verder tellen dan de drie wielen waarmee de fietsenmaker, de Fietsersbond of hun behandelaar aan komt. Logisch eigenlijk omdat die fietsen zijn opgenomen in Hulpmiddelenprogramma van de WMO en vaak in bruikleen verkrijgbaar zijn bij de zorgwinkels zoals Medipoint, Harting Bank e.d. De meeste mensen kunnen zich geen voorstelling maken van een fiets met 4 wielen waarop je zit en rijdt als op een gewone fiets maar waarmee je echt niet kunt vallen. Dus moeten ze hem een keer hebben zien rijden of op internet de zoekopdracht “fiets met 4 wielen” intikken op een zoekmachine zoals Google. Dan moeten ze hem leuk vinden, kunnen en willen kopen en ook nog eens stallen. Als aan al die voorwaarden is voldaan en de proefrit met succes is afgerond, dan kan de fiets worden besteld en niet veel later worden genoten van het fietsplezier dat de 4Wielfiets biedt. Wij willen vernieuwend en vooruitstrevend zijn. We denken allang na over nieuwe modellen en toepassingen. Dat gaat soms zover dat we niet alleen nieuwe ontwerpen op de tekentafel hebben liggen maar ook de prototypes hebben gemaakt. Daar leren we van en maakt dat we straks in staat zullen zijn om met die modellen en voor de geselecteerde doelgroep een geslaagde introductie te realiseren. Zodat nog meer mensen tot op hele hoge leeftijd van ouderwets, leuk en echt veilig fietsplezier kunnen genieten. Wat een mooie missie!
;
=
Op de website van een fabrikant van driewielfietsen staat dat hun fiets een goed alternatief kan zijn voor een 4Wieler. Hoe zit het nou?
Nog maar eens: wij zijn voor gezond bewegen in de buitenlucht en dan het liefst op de fiets. Een fiets heeft zoveel voordelen als vervoermiddel voor de korte en middellange afstand. U bent vrij en onafhankelijk en komt verder dan u lopend zou kunnen komen. Lekker naar beneden trappen met de zon en wind (en regen…) op uw huid. Als u dat fietsplezier op een driewielfiets kunt beleven dan zijn wij de laatste om dat te ontmoedigen. Voor heel veel ouderen is een driewielfiets alleen geen goede oplossing. De andere zithouding, de lage zit, de afmetingen, het andere gedrag van de fiets op de weg…. Samen met de instabiliteit vanwege de driehoek die de kantellijnen vormen zijn dat allemaal zaken die deze fietsen ongeschikt maken voor deze groep. Er bestaat namelijk altijd nog een risico op een valpartij. Wij zouden het daarom omdraaien en in de praktijk gebeurt dat ook meestal. Eerst gaat men het op een driewieler proberen en pas daarna op zoek naar iets waar je echt niet mee kunt vallen en dus echt veilig op kunt blijven fietsen tot je 100ste of langer. En die fiets is er: de 4Wielfiets is het enige echt veilige alternatief als fietsen op een gewone fiets niet meer gaat!