Verhelderende antwoorden op heel veel vragen over de 4Wielfiets

 

 

Onderwerpen:

Over de 4Wielfiets in het algemeen

;
=
Wat is een 4Wielfiets?
Een 4Wielfiets is een fiets met 4 wielen maar verder is alles precies als op een gewone fiets. Je zit op een zadel en rechtop. Je trapt naar beneden. Door de 4 wielen is de fiets super stabiel door de dubbele geveerde voorwielophanging heb je het stuur bijna niet nodig. Het allermooiste is dat je er niet mee kan vallen en tot op hele hoge leeftijd kunt blijven genieten van leuke en veilige fietstochtjes.
;
=
Ik had eigenlijk nog nooit van 4Wieler en de 4Wielfiets gehoord, hoe lang bestaat de fiets al?
De geschiedenis van de 4Wielfiets begint grappig genoeg met een driewieler. Met deze fiets met 2 kantelende wielen voor en één wiel achter die hij Feetz noemde, studeerde Lennart Vissers in 2005 af op de Design Academy in Eindhoven. Samen met zijn vader Herbert gingen ze ermee de markt op. Ze ontdekten al snel dat het een hele leuke fiets was voor yuppies en jonge ouders maar dat ouderen die problemen met hun evenwicht hebben echt niet veilig op deze fiets konden rijden. Daarom ontwikkelden ze de 4Wieler Solo die we nu nog steeds aanbieden als de enige echt veilige 4Wielfiets. Er zijn in de loop der tijd maar heel weinig aanpassingen nodig geweest want functioneel voldoet de fiets uitstekend, inmiddels dus al bijna 20 jaar!
;
=
Waar wordt de fiets gemaakt en hoeveel rijden er in Nederland rond?
We maken de 4Wielfiets in Roelofarendsveen in kleine series. Inmiddels genieten zeker 1.000 mensen van het echt veilige fietsplezier dan de 4Wielfiets biedt. De kans dat u de fiets op straat ziet is daarmee natuurlijk heel erg klein. De meeste mensen maken er niet dagelijks gebruik van en vaak zijn het korte ritjes. U moet dan toevallig op hetzelfde moment en op dezelfde plek zijn om de 4Wielfiets te zien. Ons advies: koop er gauw eentje dan zien steeds meer mensen deze leuke maar vooral echt veilige fiets!
;
=
Is de 4Wielfiets er ook met een zitting of stoeltje?

Zeker! Maar we adviseren altijd eerst te proberen of het op de 4Wielfiets met een zadel ook gaat. Zitten op een zadel heeft voordelen: je zit in een ergonomisch correcte houding met je rug en gebruikt meer spiergroepen zoals die in je rug, buik en lendenen. Je zit ook hoger en hebt goed overzicht. En je wordt gezien. Als het nodig is hebben we een rugleuning, armsteunen, een gordel en speciale pedalen voor maximale fixatie. En als het zitten op een zadel echt niet gaat dan hebben we de 4Wielfiets Model Tour.

;
=
Een fiets met een stoeltje is toch veilig en stabiel?
Dat is een misverstand en inderdaad denken veel mensen dat een stoeltje zorgt voor stabiliteit. Maar ze vergeten dat het gaat om het aantal wielen. Met twee val je als je niet rijdt en je voeten niet op de grond hebt. Fietsen met drie wielen hebben meestal een stoeltje en dat komt omdat zo’n fiets minder instabiel is als die een laag zwaartepunt heeft en zo breed mogelijk is. Dus zit je dan op een stoeltje en trap je meer naar voren. Je zit laag en je voeten kunnen van de trapper af glijden. Maximale stabiliteit en dus veiligheid bereik je met 4 wielen.
;
=
Waarom is een 4Wielfiets veiliger dan andere fietsen?
Door de combinatie van de 4 wielen en de constructie van de dubbele geveerde voorwielophanging. Je zit met je hele lichaam binnen de kantellijnen van de fiets. Je hebt het stuur alleen nodig om een bocht te maken maar verder nauwelijks. Het sturen is in het begin even wennen maar gaat heel licht en je hoeft geen kracht te zetten met je handen, armen en schouders. Je kan er niet mee vallen en kunt ontspannen genieten van de vrijheid en onafhankelijkheid die het fietsen biedt.
;
=
U adviseert niet te wachten met de proefrit op de 4Wielfiets en het mogelijke vervolg daarop. Waarom is dat?
We willen niemand opjagen maar als u de 4Wielfiets gevonden heeft en u zich oriënteert of de fiets voor u geschikt zou kunnen zijn, dan adviseren we om zo snel mogelijk een afspraak voor de proefrit te maken. Dan weet u tenminste of het voor de fiets is waarmee u onafhankelijk kunt zijn en weer ouderwets, maar dan echt veilig fietsplezier kunt beleven. Daarna komt dan natuurlijk aan de orde of u hem direct wilt bestellen of daarmee wilt wachten op…. Zomaar wat voorbeelden van wat we dan vaak horen: Advies van een specialist, een noodzakelijke behandeling van een arts of therapeut, beter weer, een bijdrage van familie, vrienden of de WMO etc. etc. Ook hier adviseren wij om alles zo snel mogelijk op te starten. De fiets heeft een levertijd en als u het traject met de WMO in wilt gaan dan zijn daar ook weer zeker weken en soms maanden mee gemoeid. Beter is het om de fiets te bestellen en alvast te gaan oefenen op een leenfiets. Dan bent u helemaal klaar voor het echte leuke fietsplezier als de zon weer gaat schijnen en uw eigen fiets afgeleverd kan worden.
;
=
Tot op welke leeftijd kan je fietsen op een 4Wielfiets?
Zo lang je op een zadel kunt zitten, een beetje kracht in je benen hebt, geen visuele problemen hebt en helder genoeg bent om aan het verkeer te kunnen deelnemen. Je hoeft niet bang te zijn want je kunt niet vallen. Het fietsen op een 4Wielfiets gaat niet zwaar. Als je ervoor zorgt dat de banden goed op spanning zijn dan is er heel weinig rol- en wrijvingsweerstand. Het rijden en sturen gaat heel licht. De fiets heeft versnellingen en indien nodig ook trapondersteuning. De eerste 100 jarige 4Wielfiets-klant hopen we binnenkort te ontmoeten want 90-ers zijn er inmiddels genoeg!
;
=
Een 4Wielfiets is toch te breed voor op het fietspad?

We mogen een vraag eigenlijk niet beantwoorden met een wedervraag maar doen het toch: hoe breed is uw gewone fiets en waar? Inderdaad dat is bij het stuur en dat is ca. 60 cm breed. Die ruimte heb je dus nodig op de weg met een gewone fiets. Een 4Wielfiets is 66 cm breed en neemt dus nauwelijks meer plek in. Een driewielfiets moet, om minder instabiel te zijn, zo breed mogelijk zijn en dus zijn die fietsen 75 of 80 cm breed…. Stel dat u op een smal fietspad met tegenliggers te maken krijgt dan is het met een 4Wielfiets geen enkel probleem om aan de kant te gaan: u stuurt de fiets naar rechts en rijdt even met de 2 rechterwielen in het gras of op de stoep. De fiets staat dan wel even scheef maar u kunt niet vallen! Even verderop stuurt u de fiets weer de bestrating op en rijdt lekker verder. U zit kortom nooit iemand in de weg. Daar komt nog bij dat u hoog zit, goed overzicht heeft en dat de andere verkeersdeelnemers u echt wel zien en rekening met u houden.

;
=
Moet je leren fietsen op een 4Wielfiets?

Wilt u een leuk antwoord? Ja, nou en of: we organiseren met diverse belangengroepen trainingen die zwaar gesubsidieerd worden om dat voor elkaar te krijgen… met weinig succes. Het echte antwoord is: absoluut niet! Je moet wel wennen aan het gedrag van de 4Wielfiets op de weg en dat begrijpen. Daarbij komt dat eigenlijk iedereen van kinds af aan is vergroeid met de twee wiel fiets en dan bepaalde dingen wel of juist niet meer moet doen op een 4Wielfiets.

;
=
De 4Wielfiets lijkt me zo zwaar, groot en onhandelbaar, klopt dat?
Ja, zeker als u de fiets voor het eerst ziet op een plaatje of filmpje is er de kans dat u die indruk krijgt. Totdat u hem in het echt ziet en erop gaan zitten en rijden. Natuurlijk is de fiets door het grotere frame en de 4 wielen zwaarder dan een gewone fiets. En hij lijkt ook breder maar dat is optisch bedrog: de breedte van een fietsstuur is meestal 62 cm en een 4Wielfiets is bij de wielen 66 cm breed. Hij neemt dus niet meer ruimte in op de weg of het fietspad. Alleen zitten de wielen niet in het midden maar aan de buitenkant. Het gewicht speelt alleen een rol als u een helling op moet rijden. En dan nog beperkt. Veel belangrijker is de bandenspanning: met de banden op de juiste druk is het loopvlak van de banden heel klein en is er weinig wrijving. Wij kunnen het hier beweren, u kunt het het best zelf ervaren. Dus maak de proefrit!
;
=
Mijn fietsenmaker zegt dat je met een 4Wielfiets geen korte bocht kan maken en het sturen heel zwaar gaat, klopt dat?
Dan heeft hij er vast nog nooit op gereden en als hij dat wel heeft gedaan dan waren de banden niet goed opgepompt want anders zou hij weten dat de 4Wielfiets juist onverwacht heel licht rijdt en je er hele korte bochten mee kan maken. De fiets is korter dan een gewone fiets en ook dan veel driewielers. En dat helpt zeker bij het maken van een bocht. Omdat we bij de voorwielen autotechniek toepassen waarbij de wielen niet alleen draaien maar ook kantelen kun je met een 4Wielfiets op elke weg keren. Het enkele voorwiel van een driewieler kan bijna dwars gezet worden en dan kun je natuurlijk nog kortere bochten maken. Maar ook vallen…. Vergeet u de banden goed op te pompen dan krijg je last van veel wrijving en gaat het rijden en sturen inderdaad zwaar maar dat is ook zo bij elke ander vervoermiddel op luchtbanden.
;
=
Waarom zitten er van die kleine wielen op de 4Wielfiets?
Ze zijn inderdaad kleiner dan op de meeste gewone fietsen en zelfs kleiner dan die op de meeste driewielers. Wij hebben gezocht naar de optimale wieldiameter voor de 4Wielfiets en kwamen zo op 20 inch uit. Kleiner zou ook kunnen maar dat heeft flinke nadelen: het fietst een stuk nerveuzer en het sturen wordt problematisch. Groter is geen optie vanwege de constructie met de dubbele geveerde wielophanging van de voorwielen. Ook zou de fiets dan langer worden en zijn er complicaties bij het sturen. Na veel testen is de maat van 20 inch ideaal gebleken. Probeert u het zelf en ervaar hoe fijn het fietsen op een 4Wielfiets is!
;
=
Het stuur van de 4Wielfiets lijkt niet op het fietsstuur dat ik op mijn fiets heb. Waarom is dat zo?
Dat klopt, we maken de sturen zelf en ze zijn zo ontworpen dat je er het meest directe gevoel mee hebt als je moet sturen. Het sturen en het hanteren (of eigenlijk negeren) van het stuur zijn heel belangrijk bij de 4Wielfiets. Met name het verschil vergeleken met het sturen op een gewone fiets of driewieler. Als u naar fietsen kijkt die gebruikt worden in de fietssport dan zie je dat die allemaal een stuur hebben dat dwars op de rijrichting staat. Soms zijn die sturen zelfs ook nog eens heel breed zoals bij mountainbikes om zo de beste controle te kunnen krijgen over het stuur. In uitzonderlijke gevallen zouden we een stuur zoals dat op een oma-fiets zit kunnen monteren maar dat raden we alleen aan als iemand door een bepaalde aandoening niet goed met de handen in de houding kan zitten om een 4Wielfietsstuur voor langere tijd te kunnen hanteren. De meeste mensen kunnen met ons stuur prima overweg.
;
=
Waar koop ik een 4Wielfiets?
Bij het 4Wielfiets Innovatie en Expertise Center in Leiden. Daar staan deskundige 4Wielfiets experts voor u klaar om u te voorzien van alle informatie die u nodig heeft om een geslaagde proefrit te maken. We doen dat zelf en niet via dealers omdat de ervaring ons heeft geleerd dat de kans op een goede afloop het grootst is als we u goed duidelijk hebben kunnen maken dat u niet meer bang hoeft te zijn om te vallen en waardoor dat komt. Aanvullend vertellen we u ook waarom de 4Wielfiets zo is ontworpen en wat dat voor voordelen voor u heeft en wat de verschillen zijn met een gewone en andere aangepaste fietsen. Dat kost tijd en geduld. Een dealer heeft die tijd meestal niet. Maar wij hebben dat er heel graag voor over omdat het gewoon zo is dat er geen enkele andere mogelijkheid meer is om nog van fietsen te kunnen genieten als het op een 4Wielfiets niet zou lukken. We geven niet snel op maar zijn wel realistisch en zullen het zeker ook zeggen als we onze twijfels hebben.
;
=
U schrijft ergens “Wacht niet te lang”, wat wordt daarmee bedoeld?
Voor de meeste mensen is het een openbaring een fiets gevonden te hebben die echte veiligheid biedt. De proefrit die daarop volgt varieert is altijd een enerverende en vaak ook een emotionele en soms zelfs een spirituele ervaring. Er wordt best wel eens een traantje weggepinkt als iemand die eigenlijk de hoop al had opgegeven, of door de omgeving werd verteld dat te doen maar volhardend was, toch op de 4Wielfiets bleek te kunnen rijden. Iemand met Parkinsons schreef ons pasgeleden dat wij haar met de fiets het gevoel hadden gegeven dat ze kon vliegen…. Omdat de 4Wielfiets nog zo onbekend is komen velen pas bij ons terecht als ze eigenlijk alles al hebben geprobeerd en inmiddels behoorlijk op leeftijd zijn en veel zijn gaan mankeren. Mogelijk ook door valpartijen op een e-bike of een driewieler. Dan is het mooi om te zien dat het toch nog lukt maar de meesten van hen hadden veel langer plezier van echt veilig fietsen kunnen hebben en/of hadden minder letsel opgelopen als ze op hun 66ste al waren gaan infomeren naar de fiets of op het bestaan van de 4Wielfiets geattendeerd waren. Help ons daarom de 4Wielfiets bij zoveel mogelijk potentiële klanten onder de aandacht te brengen.
;
=
Kan de fiets door de deur of in de lift mee naar boven?
Wij zijn nog nooit ergens een deur, gang of lift tegengekomen waar de fiets niet doorheen ging of in paste. De 4Wielfiets is net zo breed als een gewone fiets bij het stuur (66 cm) en zeker ingeklapt is de fiets heel erg handelbaar.
;
=
De fiets moet in de berging met smalle gangen en bochten, zou dat gaan?
Ja zeker, absoluut! Maar dan zouden we wel de versie adviseren die kan worden ingeklapt. Dan is de fiets net 120 cm lang en loopt u erachter en manoeuvreert u hem gemakkelijk door gangen. Ook kunt u er dan hele korte bochten mee maken. Even heen en weer steken net als bij een auto of even de achterwielen optillen en hij staat op zijn plek.

;
=
Kan ik een 4Wielfiets meenemen in de auto?
In de auto kunt u de 4Wielfiets wel meenemen als u er eentje tenminste zo groot heeft als een Berlingo. Het gaat vooral om de hoogte en die moet 125 cm zijn. Past de fiets niet dan hebben we fietsendrager waarbij de goten voor de wielen 60 cm uit elkaar zijn gemonteerd. Er zijn oprijgootjes en u duwt de fiets er dan gemakkelijk op vanaf de zijkant. Een andere optie is de 4Wielfiets op een aanhanger vervoeren. U kunt bijvoorbeeld een Boedelbak huren of we leveren u een klein aanhangertje met huif waar u de fiets en bagage in kunt meenemen. Ook handig: de aanhanger kan onderweg dienen als fietsenstalling.
;
=
Ik lees ergens dat de 4Wielfiets zo comfortabel is, waarom is dat zo?
Comfort is een heel breed begrip. In de zin van luxe is een 4Wielfiets comfortabel door het brede, geveerde zadel en de verende zadelpen. Tevens vanwege de unieke geveerde voorwielophanging. In de zin van veiligheid biedt de fiets het comfortabele gevoel dat u er gewoonweg niet mee kunt vallen. Heel comfortabel is natuurlijk ook dat u de fiets als e-bike kunt kopen en er zonder extreme inspanning toch flinke fietstochten mee kunt maken. Wij voegen daar nog aan toe dat wij er alles aan doen om u een comfortabel gevoel te geven bij elk contact met ons en de 4Wielfiets en de kans op succes zo groot mogelijk te maken.
;
=
De 4Wielfiets is er ook opklapbaar maar wat heeft dat voor voordeel?
Geen enkel als u de fiets niet wilt gebruiken als loophulp, niet mee wilt nemen in de trein of Valys of voldoende plek heeft om de fiets te stallen. Als één van de drie genoemde dingen wel op u van toepassing is, dan is die functie natuurlijk super handig. Het inklappen kost door de gasveer die u helpt, heel weinig kracht en u loopt er zo mee weg. De fiets neemt niet alleen minder ruimte in bij het stallen maar u kunt de opgeklapte, kortere fiets ook veel handiger manoeuvreren door smallen gangen en via scherpe bochten. Dat je een 4Wielfiets kunt meenemen in de trein en met Valys is natuurlijk heel erg fijn als u van dat vervoer gebruik wilt maken. Nog een opmerking: denk niet dat het opklappen een uitkomst is als u de fiets wilt vervoeren in een auto. Dat is alleen mogelijk als u een auto heeft met tenminste 125 cm tussen laadvloer en bovenkant deuropening. Opklappen maakt de fiets wel korter maar het zadel komt omhoog waardoor dat juist weer niet handig is.
;
=
Op een fiets zoals de 4Wielfiets zie ik er toch uit als een invalide?
Het is zeker zo dat er mensen met beperkingen op 4Wielfietsen rondrijden en daar zijn we heel blij mee en zij ook. Een groot verschil met andere aangepaste fietsen en de 4Wielfiets is dat de 4Wielfiets echt in alle opzichten een fiets is zoals we die gewend zijn. Je zit hoog en rechtop, op een zadel en trapt naar beneden. Alleen: je kunt niet vallen! De fiets oogt wellicht imposant door de 4 wielen aan de zijkanten maar is niet breder dan een tweewieler. Dat de 4Wielfiets echt wel een opvallend voertuig is, is ook een voordeel in het verkeer. U bent goed zichtbaar en andere fietsers, scooters en ook auto’s zullen echt wel rekening met u houden. Soms geven ze u zelfs voorrang terwijl u het niet heeft. Hou dan wel rekening met de andere weggebruikers die dat mogelijk niet verwachten. Met een paar kleine aanpassingen zoals een opvallende kleur, leren zadel en lederen handvatten een mand met leren riemen maakt u van uw 4Wielfiets een koninklijke koets. Ook maakt het nogal uit wat u uitstraalt als op de fiets rijdt. Als u het al belangrijk vindt wat anderen van u vinden ga er dan mooi aangekleed en met een grote glimlach op rondrijden. U zult versteld staan van de leuke reacties die u krijgt!

;
=
De 4Wielfiets kost zomaar € 5.000,- of meer. Kan ik als zuinige Nederlander ook korting krijgen?
Jazeker! Onderhandelen kan altijd over van alles en korting kunnen we u ook aanbieden als u de fiets bij opdracht voor 100% betaalt. Anders zijn de betalingscondities 50% bij opdracht en 50% bij aflevering. Te bespreken na afloop van de proefrit. Andere kortingen kunnen zijn die bij het inruilen van uw huidige fiets en bij het maken van planmatige promotie voor de 4Wielfiets. Ook dat bespreken we graag bij een drankje na afloop van de proefrit.
;
=
Er worden heel veel fietsen gestolen, loop ik een groot risico met de 4Wielfiets?
Ja, het is heel vervelend dat vooral de duurdere e-bikes bij dieven zo in trek zijn. Zodanig dat ook wij verplicht zijn de fiets met 2 ART 2 sloten te leveren voor de verzekering. Maar wat betreft stelen is de 4Wielfiets wel een uitzondering. Ze zijn nog erg onbekend en de eigenaar is er heel zuinig op. Ze staan nooit ’s-nachts ergens onbewaakt buiten. Wij hebben het al die jaren nog nooit meegemaakt dat een 4Wielfiets werd gestolen. En wij weten wat er allemaal voor gedaan moet worden om ze te verkopen…. Stelen op bestelling zal misschien eens nog een keer gaan gebeuren. Maar omdat we de 4Wielfiets zelf maken, rechtstreeks verkopen en alle fietsen terugkopen weten we precies waar de fietsen staan. Later dit jaar of in 2024 zijn ze met een tracker uitgerust en kunnen we ze ook nog eens volgen! De oudere fietsen kunnen achteraf ook van een tracker worden voorzien. Dat maakt de kans op verlies door diefstal nog een stuk kleiner.

;
=
Ik heb onvoldoende budget om de 4Wielfiets te kunnen kopen, welke mogelijkheden zijn er dan nog als ik er toch heel graag op wil fietsen?
De prijs van de 4Wielfiets is inderdaad voor de meeste mensen een fors bedrag dat ze niet zomaar op de rekening hebben staan. Bij de aanschaf moet u dat geld wel kunnen overmaken op onze rekening. Later een deel van de belasting aftrekken kan alleen in dat geval. Als u wel graag wil fietsen maar het geld er niet voor heeft dan zouden we u misschien kunnen helpen met een gebruikte fiets of met het huren van de fiets. U betaalt bij huur uiteindelijk altijd meer dan bij koop maar voor een kortere periode is de uitgave natuurlijk minder groot. Een aanvraag doen bij de Gemeente voor een PGB via de WMO is natuurlijk ook een mogelijkheid. We kennen een geval van een moeder met een gehandicapte zoon die via crowd funding het hele bedrag voor een 4Wielfiets bij elkaar heeft gekregen en er zijn ook nog fondsen, stichtingen en foundations waarop u een beroep zou kunnen doen. Zoek even op internet en vraag uw behandelaar of bij uw patiëntenvereniging indien van toepassing.

;
=
Ik kan niet vallen met de 4Wielfiets, dus dan hoef ik ook geen helm op?
Er is geen helmplicht voor fietsen dus ook niet voor de 4Wielfiets. Het fietsen met een helm is wat ons betreft niet nodig behalve dan voor bepaalde fietsen en bepaalde doelgroepen, zeker niet voor alle fietsers. Fietsen geeft niet alleen het gevoel onafhankelijk te zijn en te genieten van je vrijheid waarbij je de wind door je haren en de zon (of regen) op je huid voelt. Het is de ultieme manier om je actieradius te vergroten en tegelijk heerlijke lichamelijke inspanning te leveren. Zeker, het kan raadzaam zijn om een helm te dragen als de kans op een valpartij groter is. Denk aan hen die weinig fietservaring hebben zoals toeristen, aan degenen die op hogere leeftijd van een gewone fiets op een e-bike overstappen, racefietsers, mountainbikers en aan mensen met een beperking of die met de problematiek te maken krijgen die hoort bij het ouder worden. Afnemend reactievermogen, hogere snelheid, andere bediening, zwaardere fiets, risicovol fietsgebruik, ander gedrag van de fiets dan men gewend is en zo verder zijn allemaal van invloed bij de beslissing wel of geen helm te dragen. Daarbij moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat het leven op deze prachtige planeet nooit zonder risico is. En er altijd een afweging gemaakt moet worden gebaseerd op de feitelijke omstandigheden. Maar als het u een veilig gevoel geeft als u een helm draagt, ook op een 4Wielfiets, dan zullen wij de laatste zijn om dat belachelijk te maken. Het gaat erom dat u geniet!

;
=
Prachtig hoor die 4Wielfiets waar je niet mee kunt vallen, maar waarom lees ik nergens iets over jullie missie?
U heeft helemaal gelijk! Je kunt niet vallen met een 4Wielfiets…. Dat is te zeggen: als je maar gek genoeg doet krijg je elk voertuig natuurlijk wel om maar bij normaal gebruik is er geen valrisico. Tsja en dan onze missie. Die is eigenlijk ook simpel: we willen zoveel mogelijk mensen tot op hele hoge leeftijd laten genieten van echt veilig en ouderwets fietsplezier. Zonder onnodig risico op valpartijen. Daarbij realiseren we ons heel goed dat de huidige onbekendheid en de prijs van de 4Wielfiets een probleem kunnen zijn. Tenminste, als we heel veel mensen dat leuke fietsplezier willen kunnen geven. Nu richten we ons op de groep van senioren in Nederland. En dan moet veilig fietsen voor hen natuurlijk wel relevant zijn. De meeste mensen denken natuurlijk pas na over wat een echt veilige fiets is als ze gevallen zijn of iets gaan mankeren waardoor het fietsen op een gewone fiets niet meer verstandig is. Dan gaan ze navragen en waarschijnlijk op zoek en komen dan alleen op een 4Wielfiets uit als ze verder tellen dan de drie wielen waarmee de fietsenmaker, de Fietsersbond of hun behandelaar aan komt. Logisch eigenlijk omdat die fietsen zijn opgenomen in Hulpmiddelenprogramma van de WMO en vaak in bruikleen verkrijgbaar zijn bij de zorgwinkels zoals Medipoint, Harting Bank e.d. De meeste mensen kunnen zich geen voorstelling maken van een fiets met 4 wielen waarop je zit en rijdt als op een gewone fiets maar waarmee je echt niet kunt vallen. Dus moeten ze hem een keer hebben zien rijden of op internet de zoekopdracht “fiets met 4 wielen” intikken op een zoekmachine zoals Google. Dan moeten ze hem leuk vinden, kunnen en willen kopen en ook nog eens stallen. Als aan al die voorwaarden is voldaan en de proefrit met succes is afgerond, dan kan de fiets worden besteld en niet veel later worden genoten van het fietsplezier dat de 4Wielfiets biedt. Wij willen vernieuwend en vooruitstrevend zijn. We denken allang na over nieuwe modellen en toepassingen. Dat gaat soms zover dat we niet alleen nieuwe ontwerpen op de tekentafel hebben liggen maar ook de prototypes hebben gemaakt. Daar leren we van en maakt dat we straks in staat zullen zijn om met die modellen en voor de geselecteerde doelgroep een geslaagde introductie te realiseren. Zodat nog meer mensen tot op hele hoge leeftijd van ouderwets, leuk en echt veilig fietsplezier kunnen genieten. Wat een mooie missie!

;
=
Op de website van een fabrikant van driewielfietsen staat dat hun fiets een goed alternatief kan zijn voor een 4Wieler. Hoe zit het nou?
Nog maar eens: wij zijn voor gezond bewegen in de buitenlucht en dan het liefst op de fiets. Een fiets heeft zoveel voordelen als vervoermiddel voor de korte en middellange afstand. U bent vrij en onafhankelijk en komt verder dan u lopend zou kunnen komen. Lekker naar beneden trappen met de zon en wind (en regen…) op uw huid. Als u dat fietsplezier op een driewielfiets kunt beleven dan zijn wij de laatste om dat te ontmoedigen. Voor heel veel ouderen is een driewielfiets alleen geen goede oplossing. De andere zithouding, de lage zit, de afmetingen, het andere gedrag van de fiets op de weg…. Samen met de instabiliteit vanwege de driehoek die de kantellijnen vormen zijn dat allemaal zaken die deze fietsen ongeschikt maken voor deze groep. Er bestaat namelijk altijd nog een risico op een valpartij. Wij zouden het daarom omdraaien en in de praktijk gebeurt dat ook meestal. Eerst gaat men het op een driewieler proberen en pas daarna op zoek naar iets waar je echt niet mee kunt vallen en dus echt veilig op kunt blijven fietsen tot je 100ste of langer. En die fiets is er: de 4Wielfiets is het enige echt veilige alternatief als fietsen op een gewone fiets niet meer gaat!

De opties van een 4Wielfiets

;
=
Is de 4Wielfiets er ook als e-bike?
Jazeker, we kunnen hem leveren als fiets met en zonder trapondersteuning. Als u hem zonder motor koopt en later blijkt dat u toch trapondersteuning nodig heeft dan kan dat alsnog geregeld worden. Vergeleken met initiële levering als e-bike betaalt u in dat geval iets meer vanwege de extra kosten om de fiets een keer op te halen als gewone fiets en weer terugbrengen als e-bike. We raden u aan vooraf goed na te denken over wat u met de fiets wilt gaan doen rekening houdend met uw lichamelijke conditie. Heeft u nog voldoende kracht in uw benen om de fiets zonder hulpmotor vooruit te krijgen en maakt u er alleen korte ritten mee en wilt u de fiets gebruiken om in conditie te blijven, dan is een motor waarschijnlijk niet nodig. Bent u van plan langere tochten te gaan maken en/of is uw conditie niet al te best dan kan de e-bike juist wel aan te raden zijn. Bedenk wel dat het wel enige discipline vereist om dan wel te blijven fietsen en niet de motor al het werk te laten doen. Wij zijn van gezond bewegen in de buitenlucht maar vanzelfsprekend moet er wel een balans zijn tussen genieten van lekker fietsen en een mate van inspanning zonder overbelasting. Het moet natuurlijk wel leuk blijven!
;
=
Hoe ver kan ik fietsen met de 4Wielfiets als e-bike?
Dat is van een aantal factoren afhankelijk. Te beginnen met de capaciteit van de 36V accu. Die kan 13Ah (468Wh) of 17Ah (612Wh) of 20Ah (720Wh) zijn. Wettelijk gezien is op een voertuig dat als gewone fiets mag worden beschouwd een motor met een vermogen van 250W nominaal toegestaan. Zwaardere motoren zijn er volop maar monteren wie die op de 4Wielfiets dan is het geen fiets meer en zijn er allerlei voorwaarden op het gebied van veiligheid zoals een helmplicht en juridisch zoals een verzekeringsplicht. Een rekensom wat betreft de afstand: stel u heeft een 20Ah (720Wh) accu en u fiets op een manier waarbij u constant de helft van het nominale vermogen van de motor nodig heeft (125W) dan kunt u dus 720Wh gedeeld door 125W is 5,8 uur fietsen. Bij een snelheid van 10 km/u komt u dan 58 km ver. Is uw snelheid hoger dan komt u verder. Trapt u harder dan is er minder motorvermogen nodig en komt u ook verder. Met een kleinere accu komt u minder ver. De andere factoren zoals bandenspanning, hellingen, tegenwind en gewicht zijn natuurlijk ook van invloed.
;
=
Welke motor zit erop een 4Wielfiets?
We gebruiken al 7 jaar tot volle tevredenheid de middenmotor van Bafang. We hebben in die periode slechts 1 keer een motor moeten vervangen die na 6 maanden kapotgereden was maar dat kwam door overbelasting op een Duofiets met 2 zware berijders die hem maximaal lieten presteren op een hete zomerdag…. De middenmotor levert de kracht op de plaats waar u zelf ook kracht zet, namelijk bij de trapas. U wordt niet getrokken of geduwd maar u voelt er bijna niets van. Horen doet u de motor ook niet. En als u hem niet gebruikt gaat het fietsen net zo licht of zwaar als op een fiets zonder motor. We hebben de motor optimaal geprogrammeerd voor gebruik op de 4Wielfiets en u heeft 10 standen tot uw beschikking. Als u hem aan zet staat hij op stand 1 en als u gaat fietsen voelt u alleen maar dat allemaal net iets lichter gaat. Heeft u meer hulp nodig, dan zet u hem op een hogere stand. De motor is zo krachtig dat u u er ook ondergrondse parkeergarages mee uit kunt rijden zelfs op een Duofiets. En we hebben een wegrijhulp, dan gaat de fiets rijden zonder dat u hoeft te trappen. Dat is vooral handig als u moet wegrijden uit stilstand en niet zoveel kracht kunt zetten.
;
=
Ik wil mijn 4Wielfiets in een Ferrari rode kleur, is dat mogelijk?
Nou, de 4Wielfiets is net zoals bij Ford vroeger standaard verkrijgbaar in zwart of zwart maar dan wel echt een mooie glanzende zwarte kleur. Op aandringen van klanten hebben we besloten dat andere kleuren tegen meerprijs mogelijk zijn. Dat staat in de prijslijst. Vuurrood als een Ferrari staat daar ook bij. Dan wordt het een hele opvallende en leuke, sportieve fiets. Roomwit is ook mooi, zeker met een leuke rieten mand en zo uitgevoerd is de fiets erg in trek bij dames. Van de 4Wielfiets maak je ook iets bijzonders als je hem bestelt in de kanariegele uitvoering. Andere RAL kleuren zijn ook mogelijk maar daardoor kan de levertijd iets oplopen.

Over de proefrit

;
=
Waar kan ik een gratis proefrit maken en kan dat ook thuis? Hoe lang duurt een proefrit?
Ons verkoopproces is erop gericht de klant met serieuze interesse in de 4Wielfiets vooraf te voorzien van zoveel mogelijk relevante informatie. Hier op de website beginnen we daar al mee en als u hier een proefrit boekt of contact met ons opneemt via het formulier op de website dan sturen we u een documentatiemap boordevol relevante informatie en een offerte. Op die manier heeft u voordat u de proefrit gaat maken al een goed beeld van alles wat er aan de orde kan komen als u overweegt een 4Wielfiets aan te schaffen. Tijdens de proefrit kunnen we ons dan concentreren op de vraag (die we met elkaar beantwoorden) of we denken dat u veilig met de 4Wielfiets het verkeer in kan. De proefrit doen we het liefst in het Innovatie en Expertise Centrum in Leiden of Zwolle en is dan gratis maar als u daar niet naar toe kunt of wilt komen dan kan het ook thuis. We vragen dan wel een vergoeding voor onze kosten maar dat bedrag krijgt u weer terug als u binnen 4 weken een 4Wielfiets aanschaft. Reken erop dat u 30-45 minuten kwijt bent voor de proefrit zelf. U kunt in Leiden voor de deur of op het parkeerterreintje tegenover ons pand parkeren. We zitten aan de rand van het centrum. De meeste tijd brengen we binnen door met de uitleg en een paar bochtjes maken. Dan gaan we naar buiten op het parkeerterreintje tegenover ons pand waar geen verkeer is en u even wat harder kunt rijden en verschillende oefeningen kunt doen. We experimenteren met het maken van de proefrit in kleine groepen. U kunt er uiteraard altijd voor kiezen om een proefrit voor alleen uzelf en degenen die u meeneemt aan te vragen.
;
=
Wat leer ik van het maken van een proefrit?
Voorafgaand aan de proefrit heeft u al een heel pakket met informatie ontvangen zodat de meeste zaken voor u wel duidelijk zijn. Dus concentreren we ons bij de proefrit alleen nog maar op 2 dingen: u ziet de fiets dan waarschijnlijk voor het eerst in het echt en dus kan het best zijn dat u zich op basis van de foto’s en filmpjes een iets ander beeld van de fiets heeft gevormd. Als die mogelijke hobbel (want voor veel mensen maakt het heel weinig uit hoe de fiets eruit ziet als ze maar weer veilig kunnen fietsen) is genomen, is de tweede maar allerbelangrijkste vraag: kunt er op zitten en zijn we er allemaal van overtuigd dat u er na wat oefening veilig het verkeer mee in kan? Dat is de opdracht die onze 4Wielfiets experts meekrijgen. Zij besteden er alle benodigde tijd en aandacht aan om er zeker van te zijn dat we u na de proefrit met die geruststelling naar huis kunnen laten gaan. Als we twijfelen bespreken we dat ook!
;
=
Waarom is een proefrit verplicht?
Het gaat om een aardig bedrag en uw veiligheid staat bij ons voorop. We verkopen u de fiets niet als wij denken dat er problemen kunnen ontstaan als u er zelfstandig mee moet gaan deelnemen in het verkeer. U heeft daar niets aan maar wij ook niet. We willen graag dat mensen het concept van de 4Wielfiets snappen en er tijd aan willen besteden om zich erin te verdiepen. Zodat we er zeker van kunnen zijn dat het doel wordt bereikt: u weer ouderwets en veilig fietsplezier te verschaffen. We raden dan ook ten zeerste af om een fiets via Marktplaats of buiten 4Wielfiets om aan te kopen. Soms kunnen we na de proefrit nog niet beslissen of het wel echt zal gaan lukken met de kandidaat en de 4Wielfiets. In zo’n geval zou het een optie kunnen zijn om de fiets een week in de eigen omgeving uit te gaan proberen. Daarmee verkleint u het risico dat u de aankoop zou moeten annuleren. We rekenen daar wel kosten voor maar de helft daarvan krijgt u weer terug als u direct na de proefperiode de fiets aanschaft.
;
=
U verkoopt nooit een fiets zonder proefrit gemaakt te hebben. Hoe bepaalt u of het voor mijn vrouw echt veilig en vertrouwd fietsen is op een 4Wielfiets?
Hele goede vraag! Wij hebben veel ervaring en kunnen in bijna alle gevallen wel zien of het na de proefrit straks thuis ook goed gaat met het fietsen op de 4Wielfiets. Als we twijfelen bespreken we dat ook. Er zijn natuurlijk kandidaten die flink op leeftijd zijn en/of het e.e.a. mankeren en dan is het van belang om zelf al even na te gaan of het wel verstandig is om die kandidaat zelfstandig aan het verkeer te laten deelnemen. Zijn er serieuze problemen met de ogen, met de bediening van de remmen en besturing, heeft iemand te weinig kracht om goed op een zadel te zitten, heeft iemand last van black-outs en zo meer dan is het natuurlijk niet heel verstandig om met een proefrit te beginnen. Wij zijn geen medisch specialisten en moeten afgaan op de informatie die wij krijgen. We doen onze beoordeling naar beste weten en kunnen. Maar het is geen garantie. Stel dat iemand weet dat hij of zij de fiets niet van ons kan kopen als wij op de hoogte zouden zijn van kwalen, ziekten, afwijkingen e.d. die het veilig gebruik van de fiets in de weg zitten en die persoon besluit dat te verzwijgen en wij merken het niet op tijdens de proefrit…. Ook kan het natuurlijk zo zijn dat u op het moment van proefrijden geen diagnose heeft en/of geen klachten ervaart maar dat dat later wel gebeurt…. We willen hiermee maar aangeven dat er ook bij de gebruiker en de mensen in de directe omgeving een grote eigen verantwoordelijkheid ligt. Vraag bij twijfel zeker aan uw behandelaar of die het een goed idee vindt dat u met de 4Wielfiets alleen de weg op gaat. We besteden veel tijd en aandacht aan het geven van heel duidelijke informatie, instructies en uitleg. Voor en tijdens de proefrit. Dat doen we omdat we weten dat daarmee de kans dat een proefrit mislukt heel erg klein wordt. We schrijven ook dat u met een 4Wielfiets niet gaat vallen. Uiteraard geldt dat alleen bij normaal gebruik want uiteindelijk kun je natuurlijk elk voertuig wel om krijgen als je maar gek genoeg doet. Of als je niet in staat bent het goed te bedienen of er gewoonweg vanaf valt vanwege een black-out.

Medische problematiek

;
=
Ik heb neuropathie, kan ik dan veilig fietsen op een 4Wielfiets?
Onze ervaring is dat dat eigenlijk altijd wel gaat maar we kennen uw specifieke toestand en situatie natuurlijk niet. Dus is het advies: maak zo snel mogelijk een afspraak voor een proefrit en samen bekijken we of het gaat en wat we eventueel extra moeten doen om u weer veilig op de fiets te kunnen laten genieten. Dat kunnen bijvoorbeeld speciale pedalen zijn.
;
=
Mijn man heeft de ziekte Parkinson, is de 4Wielfiets voor hem geschikt?

We hebben vele klanten met deze ziekte en die zijn erg blij met de 4Wielfiets. Het is wel helemaal afhankelijk van het stadium en eventuele andere zaken die een rol kunnen spelen zoals bijkomende gezondheidsproblematiek. Wij raden aan: maak de afspraak voor de proefrit en probeer of het gaat. Of bel eerst even en vraag advies over uw specifieke geval.

;
=
Mijn echtgenote lijdt aan Alzheimer, kan zij weer fietsen met de 4Wielfiets?

In onze ervaring gaat die ziekte gepaard met afnemende alertheid en is er minder goede controle over bijvoorbeeld een vervoermiddel. De mensen met deze ziekte in een wat verder gevorderd stadium kunnen meestal ook niet meer autorijden. Alleen fietsen op een 4Wielfiets zal dan ook vaak niet meer gaan. Maar gelukkig hebben we ook de 4Wielfiets Model Duo waarop je naast elkaar van het fietsen kunt genieten. Net als in een auto zit u als bestuurder links en uw echtgenote als passagier rechts. Zij mag meetrappen maar dat hoeft niet. Omdat de aandrijving gescheiden is kan mevrouw in haar eigen tempo trappen want zij heeft een eigen versnelling. En we hebben de Duo met zadels en zittingen of als mix. We kunnen bij de uitvoering met zadels voor uw echtgenote indien nodig of gewenst een rugleuning, armsteunen en een gordel aanbrengen.

;
=
Ik ben halfzijdig verlamd, kan ik dan fietsen op een 4Wielfiets?

Dat zal ervan afhangen of u voldoende in staat bent om op het zadel te zitten en uw voeten op de trappers en uw handen aan het stuur te houden. Waarschijnlijk zijn er een paar kleine aanpassingen nodig. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dan uw voet aan de verlamde kant niet van de trappers glijdt. En u met de hand waarmee u alles nog wel kunt doen niet alleen het stuur goed vast kunt houden maar ook de remmen en indien nodig ook de versnellingen goed kunt bedienen.

;
=
Ik heb COPD en ben snel buiten adem, zou ik toch op de 4Wielfiets kunnen rijden?
De afgelopen jaren hebben we met vele honderden mensen proefritten gemaakt en daarvan waren er best een flink aantal met mensen met COPD en/of een slechtere lichamelijke conditie. Omdat de fiets licht rijdt en het met trapondersteuning al helemaal weinig moeite kost om erop te fietsen is het meestal geen enkel probleem. Ons motto is wel “Gezond bewegen in de buitenlucht” dus we zien graag dat men ook aan de conditie werkt op de 4Wielfiets. U kunt de trapondersteuning zo instellen dat het voor u de beste combinatie is van lekkere lichamelijke beweging en niet uitgeput raken.
;
=
Ik heb weinig kracht in mijn handen, kan ik dan met een 4Wielfiets veilig fietsen en remmen?

Het mooie van een 4Wielfiets is dat deze zoveel remkracht heeft, want alle 4 wielen zijn geremd. Voor met trommel- of schijfremmen en achter met schijfremmen. Deze zijn uitgerust met een binnen- en buitenremkabel en het remmen gaat daarmee al niet zwaar. Als u echt heel weinig kracht kunt zetten of maar 1 hand heeft om goed mee te kunnen remmen, dan zijn hydraulische schijfremmen achter een uitkomst. Die zetten we dan aan de kant waar u de rem wilt hebben. Deze remmen zijn net als de remmen met kabels ook voorzien van een parkeerstand waarmee de achterwielen geblokkeerd worden.

;
=
U bent 4Wielfiets Expert maar geen medisch specialist of behandelaar. Hoe bepaalt u dan of iemand wel veilig op de 4Wielfiets aan het verkeer kan deelnemen?
Dat is helemaal juist! We hebben veel verstand van veilig fietsen maar door onze jarenlange ervaring kunnen we inmiddels ook aardig goed beoordelen bij welke aandoeningen, klachten of lichamelijke en geestelijke toestand van een kandidaat we extra alert moeten zijn. In het algemeen is onze regel dat iemand in staat moet zijn om goed op de fiets te kunnen op- en afstappen, zitten en rijden. Dat is de eerste focus bij de proefrit. In een omgeving zonder afleiding en ander verkeer proberen we eerst of dat gaat. Pas daarna gaan we naar buiten en rijden we een paar rondjes op het parkeerterreintje tegenover ons pand aan de Langegracht in Leiden. We doen wat oefeningen en weten daarna wel of het zelfstandig fietsen in het verkeer straks thuis ook gaat lukken. We hebben geen studie Geneeskunde gedaan en vragen daarom wel aan de kandidaat, partners, familie of vrienden of zij op de hoogte zijn van zaken die het veilig zelfstandig deelnemen aan het verkeer van de kandidaat in de weg zouden kunnen zitten. We doen onze beoordeling naar beste weten en kunnen. Maar het is geen garantie. Stel dat iemand weet dat hij of zij de fiets niet van ons kan kopen als wij op de hoogte zouden zijn van kwalen, ziekten, afwijkingen e.d. die een probleem zouden kunnen zijn bij het veilig gebruik van de fiets, maar die persoon besluit dat te verzwijgen en wij merken het niet op tijdens de proefrit…. Ook kan het natuurlijk zo zijn dat u op het moment van proefrijden geen diagnose heeft en/of geen klachten ervaart maar dat dat later wel gebeurt…. We willen hiermee maar aangeven dat er ook bij de gebruiker en de mensen in de directe omgeving een grote eigen verantwoordelijkheid ligt. Vraag bij twijfel zeker aan uw behandelaar of die het een goed idee vindt dat u met de 4Wielfiets alleen de weg op gaat. We besteden veel tijd en aandacht aan het geven van heel duidelijke informatie, instructies en uitleg. Voor en tijdens de proefrit. Dat doen we omdat we weten dat daarmee de kans dat een proefrit mislukt heel erg klein wordt. We schrijven ook dat u met een 4Wielfiets niet gaat vallen. Uiteraard geldt dat alleen bij normaal gebruik want uiteindelijk kun je natuurlijk elk voertuig wel ondersteboven krijgen als je maar gek genoeg doet. Of als je niet in staat bent het goed te bedienen of er gewoonweg vanaf valt vanwege een black-out of iets dergelijks.

De levering, het onderhoud en verzekering

;
=
Wat is de levertijd van een 4Wielfiets?
Nu is de levertijd 4-6 weken maar kan soms langer zijn. Door de wereldwijde leveringsproblemen o.a. door de oorlog in Oekraïne is er een tekort aan grondstoffen etc. maar ook aan fietsonderdelen. Het is mogelijk dat wij daar ook last van krijgen en geen alternatief kunnen vinden. Dit kan effect hebben op de levertijden. De levertijd is altijd onder voorbehoud. Goed nieuws: we streven ernaar de levertijd in 2023 te verkorten naar 2-4 weken. Bij de opdrachtbevestiging maken we afspraken over de levertijd gebaseerd op de situatie op dat moment.
;
=
Kan ik een onderhoudscontract voor de 4Wielfiets afsluiten?
Zeer zeker, wij bieden diverse mogelijkheden van Basis Pakket A tot zeer uitgebreid met motor en accu Basis Pakket C en eventueel uit te breiden met een leenfiets tot Pakket Premium gedurende periode van 1 of 2 weken dat het onderhoud wordt uitgevoerd. We komen bij u langs maar gaan daar niet sleutelen. We nemen de fiets mee en u krijgt hem na 1 of 2 weken weer terug. In de tussentijd kunt u gebruik maken van de leenfiets als u voor dat contract heeft gekozen. U kunt kiezen voor een contract met een looptijd van 1 tot 5 jaar en voor onderhoud 1 x per jaar of 2 x per jaar.
;
=
Wat kost het onderhoud voor een 4Wielfiets?
Het Basis Pakket A heeft een prijs van € 425,- en het meest uitgebreide contract inclusief gebruik leenfiets van € 1.050,-. Dat is de prijs voor een contract met 1 servicebeurt per jaar en bij een afstand vanaf Leiden tot de ophaallocatie van 50 km. Bij een grotere afstand geldt een toeslag. Als u een offerte aanvraagt ontvangt u ook de folder met de voorwaarden en de tarieven van het onderhoudscontract.
;
=
Nemen jullie de 4Wielfiets terug als ik hem niet meer kan gebruiken?
Jazeker, in alle gevallen! We hopen natuurlijk dat dat pas na vele jaren veilig fietsplezier nodig is. Maar als iemand al flink op leeftijd is en er zich verergerende gezondheidsproblemen zijn, dan kan het natuurlijk zo zijn dat het fietsen op een 4Wielfiets op een bepaald moment echt niet meer gaat. Als u dat ziet aankomen bij de aanschaf dan adviseren wij u de unieke 4Wielfiets Terugkoopgarantie te nemen. U weet dan van tevoren tot op de cent nauwkeurig wat het u kost als u de fiets niet meer kunt gebruiken. Bij de offerte sturen we u de folder met alle prijzen en voorwaarden. Ook als u de Terugkoopgarantie niet heeft afgesloten dan nemen we de fiets terug, tegen een iets andere prijs. En als de situatie zich voordoet dat u de fiets pas na afloop van de looptijd van de Terugkoopgarantie moet retourneren, ook dan nemen we de fiets terug en komen we tot overeenstemming over het bedrag. We nemen de 4Wielfiets dus altijd terug omdat we het belangrijk vinden dat de fietsen niet via Marktplaats o.i.d., maar na een goede voorlichting door ons gevolgd door een proefrit o.l.v. onze 4Wielfiets Experts om te zien of het ook echt vertrouwd is, bij de juiste kandidaten terecht komen. Uw veiligheid staat bij ons voorop!
;
=
Wat kost de verzekering voor een 4Wielfiets en waar sluit ik die af?

Bij de proefrit staan we ook even stil bij dit onderwerp. De verzekering voor een 4Wielfiets is niet iets alledaags. De meeste verzekeraars scharen onze fiets bij driewielers waar nogal eens wat mee gebeurt en daardoor was het lastig om dit te regelen. Gelukkig hebben we afspraken kunnen maken met KingPolis die de 4Wielfiets wel kan verzekeren. Hun fietsverzekering komt ook nog eens als beste uit de test en dekt diefstal en schade. En er is pechhulp onderweg, zelfs in Europa. U krijgt een telefoonnummer dat u kunt bellen als u pech heeft. Men komt naar u toe en helpt u weer op weg. Als dat niet lukt wordt u naar huis of uw verblijfadres teruggebracht. Als u de verzekering overweegt af te sluiten dan geven wij op de dag van aflevering gegevens van u en van de fiets door aan KingPolis. De 4Wielfiets is dan gelijk verzekerd. Zij sturen u alle papieren en u heeft nog een bedenktijd. We sturen u bij de offerte ook de folder van deze verzekering.

;
=
Welke slot zit er op de 4Wielfiets?

Er zit geen slot op de 4Wielfiets. Wij hebben geen mogelijkheid om een fietsslot zoals men dat gewoon is bij tweewielers op de 4Wielfiets te monteren omdat we geen vork hebben waarin het wiel is opgehangen. Dus moeten we gebruik maken van een kettingslot. Dat moet door de wielen en ergens aan vast gezet worden. En het moet ART2 goedgekeurd zijn. Het slot staat in de prijslijst en wordt bijna altijd meegeleverd bij de fiets.

;
=
Moet je voor de verzekering ook 2 sloten hebben voor de 4Wielfiets?
Ja, dat is helaas zo. Omdat er zoveel dure e-bikes gestolen worden hebben verzekeraars besloten dat bij een fiets met een waarde hoger dan € 3.500,- er niet alleen een goedgekeurd slot op het frame moet zijn aangebracht maar moet de fiets ook met een 2e slot zoals een goedgekeurd kettingslot ergens aan vast worden gezet. Op een 4Wielfiets hebben we op dit moment geen mogelijkheid om een slot dat vast zit aan het frame te monteren en hadden we al toestemming om met een kettingslot te werken. Nu is daar de eis van een 2e kettingslot bijgekomen en daarmee moet de fiets ook ergens aan vast worden gezet. De verzekeraar wilde of kon geen uitzondering voor de 4Wielfiets maken ondanks het feit dat ze, voor zover ons bekend, nog nooit zijn gestolen.

De financiën

;
=
Wat kost een 4Wielfiets?

De 4Wielfiets is niet goedkoop maar de prijs is wel in lijn met die van andere fietsen voor deze toepassing maar met een wiel minder…. Concreet: de 4Wielfiets is er vanaf € 4.682,50 inclusief 9% BTW en dat is de complete fiets, niet inklapbaar maar waarop u wel zo weg kunt rijden. Voor deze prijs is het geen e-bike en zijn er geen opties. In de offerte staat een berekening wat de fiets in de configuratie zoals de meeste mensen hem kopen per maand kost. Dat is dan het bedrag inclusief alle kosten. Dus en afschrijving en onderhoud en verzekering en rente. Dan komt u met het aankoopbedrag van € 7.842,12 op een bedrag per maand van € 166,12 en als u de fiets 15 x per maand gebruikt dan is dat € 11,07 per keer. Let op dat dit de werkelijke gebruikskosten zijn. Bij de aanschaf moet u natuurlijk het factuurbedrag volgens de voorwaarden voldoen.

;
=
Kan ik de 4Wielfiets aanvragen bij het WMO loket in mijn gemeente?
Ja dat kan zeker. Hou er rekening mee dat men de 4Wielfiets niet kent en u de medewerkers bij de Gemeente zal moeten overtuigen van de door uw gewenste oplossing voor uw mobiliteitsvraagstuk. Zij zullen u eerder een scootmobiel of een driewieler aanbieden. Maar als ze uw ervaringen met de 4Wielfiets aangehoord hebben (advies is dus om al wel een proefrit gemaakt te hebben voor u het gesprek met hen aan gaat), dan treft u hopelijk iemand die uw probleem serieus neemt en u behulpzaam wil zijn. Maar ze zijn dat helemaal niet verplicht en het kan tussen Gemeenten en zelfs binnen de afdeling WMO verschillen of u een gewillig gehoor treft. Het kan helpen om een verklaring van een behandelaar mee te nemen ter onderbouwing van uw aanvraag. U wilt fietsen maar dan ook echt veilig en zonder enig risico. Dan zijn een scootmobiel of een driewieler geen serieuze optie tenzij u bereid bent het risico op de koop toe te nemen. Oud, wat minder soepel dan een dertiger en kwetsbaar zijn is al niet iets waar u op heeft zitten wachten maar het is onvermijdelijk. Dan wilt u de enige echt veilige fiets en dat is de 4Wielfiets. U zult meestal gebruik moeten uw doorzettingsvermogen en overtuigingskracht maar het is de moeite waard. In de meeste gevallen zal bij een positieve beslissing een PGB (Persoons Gebonden Budget) toegekend worden. Daarmee kunt u de 4Wielfiets of een deel daarvan en het onderhoud betalen. De Gemeente kan bij vragen met ons contact opnemen. Soms betaalt de Gemeente aan ons en vragen ze aan ons de factuur aan de Gemeente te sturen. In andere gevallen krijgt u bij de beschikking het bedrag op uw rekening overgemaakt en moet u vervolgens aantonen dat u het geld aan de aankoop van de 4Wielfiets heeft besteed. U bent in het geval van een PGB eigenaar van de fiets en u kunt met ons de afspraken over levering en onderhoud e.d. maken zonder een tussenpersoon of derde partij.
;
=
Kan ik de 4Wielfiets ook huren om thuis te oefenen?
Ja, in de offerte staan de voorwaarden en prijzen. Maar… ons verkoopproces van uitgebreide voorlichting, via een offerte naar de verplichte proefrit en dan de getekende opdrachtbevestiging zit zo in elkaar dat de meeste mensen de fiets dan ook kopen. Onze Experts kunnen inmiddels echt goed beoordelen of het iemand gaat lukken op de 4Wielfiets te gaan genieten van fijne fietstochten en hij of zij er veilig het verkeer mee in kan. Natuurlijk is na de aflevering thuis nog enige oefening gewenst en vaak zeker nodig. Als iemand er echt zeker van wil zijn dat hij of zij met de 4Wielfiets in de eigen omgeving over erg sterk aflopende wegen, moeilijke kruispunten of steile dijken of bruggen heen kan, dan kunnen we een leenfiets ter beschikking stellen. Maar die is dan echt alleen voor dit doel bedoeld.

Overige vragen

;
=
Ik moet extra steun voor mijn rug, kan dat op de 4Wielfiets?
Zeker kan dat. We kunnen een speciaal zadel met een klein steuntje monteren. Of, als dat onvoldoende is, dan monteren we een complete rugleuning eventueel zelfs met armsteunen en een gordel. Dan heb je heel veel steun en kun je zelfs bijna helemaal gefixeerd fietsen. En als zitten en fietsen op een zadel echt niet gaat, dan zouden we kunnen kijken of het model Tour van de 4Wielfiets geschikt voor u is. Dat is een niet opvouwbare fiets waarop je iets lager zit en naar voren trapt. De fiets is daardoor ook iets langer. Maar belangrijk voor de fixatie: deze 4Wielfiets heeft een rugleuning en armsteunen, indien nodig ook een gordel en speciale pedalen met voetenbanden of voetenbakjes. Maximale veiligheid dus!
;
=
Ik wil met mijn hond gaan fietsen, kan dat op de 4Wielfiets?
Uw hond op de fiets? Of uw hond naast de fiets? Beide is mogelijk maar gaan fietsen met de hond naast de fiets is misschien niet zo handig. Op het rek voor kunnen we een draadmand of een rieten mand monteren waar een hond van beperkte omvang en gewicht mooi in mee kan als u gaat fietsen. Is de hond groter dan kunnen we een houten hondenbak monteren. Deze is groter en sterker. In alle gevallen is het raadzaam om de hond met riem vast te zetten. Optioneel monteren we een haak daarvoor in de bak of mand.