De 3Wielfiets.

U komt vast op deze pagina terecht omdat u zich oriënteert op de aanschaf van een fiets waarmee u hopelijk niet kunt vallen. Dat kunnen we alleen maar toejuichen! Fietsen is een fantastische manier van bewegen. Op een fiets bent u vrij en onafhankelijk. U kunt er overal mee komen en geniet van het gebruik van uw spieren. U ruikt de bloemen langs de berm, hoort de vogels vrolijk fluiten en voelt de wind door uw haren en langs uw gezicht.

Over de 3Wielfiets

Veiligheid wordt steeds belangrijker als u ouder wordt en met het steeds drukker wordende verkeer en hogere snelheden van andere weggebruikers realiseren steeds meer mensen zich dat een fiets met 2 wielen misschien niet de beste keuze is. Als e-bike zijn die fietsen zwaarder en neemt de kans op vallen bij op- en afstappen toe. Men moet wennen aan de bediening en de snelheid waarmee men fietst is hoger. Allemaal zaken die de kans op ongelukken groter maken. U wilt graag blijven fietsen maar met een minimum aan kans op valpartijen. Gelukkig is het heel goed mogelijk om tot op hele hoge leeftijd veilig te kunnen blijven fietsen. Want er bestaan inmiddels veel fietsen die claimen de veiligheid die u zoekt te bieden.

Een mogelijkheid om uw eigen fiets met 2 wielen minder valgevoelig te maken is om hem te voorzien van 2 wielen achter. Uw fiets wordt dan in feite omgebouwd tot een fiets met 3 wielen. Vaak blijkt dat een prima oplossing te zijn maar in veel gevallen ook niet. Dat komt dan omdat de fiets zich ineens heel anders gedraagt dan de fiets waarop men gewend was te fietsen. Het stuur schiet alle kanten op en vaak krijgt men de fiets niet meer onder controle. Dat gebeurt bijvoorbeeld op een naar de zijkant schuin aflopende weg maar vooral als je over een drempel moet rijden en dan ook nog eens een bocht moet maken. Door de bewegingen op en neer maar vooral de bewegingen heen en weer ontstaat een onveilig gevoel. Mensen worden bang en denken dat ze gaan vallen. Vaak reageert men met precies de verkeerde stuurcorrectie waardoor de kans op een valpartij toeneemt. 

Op de weg zijn er inmiddels veel fietsen te zien die niet als 2wieler maar als driewieler gebouwd zijn. Met veel plezier fietsen mensen op deze fietsen rond. Dat is heel fijn om te zien. Niet iedereen bedenkt daarbij dat het fietsen op een driewieler echt totaal anders is dan op een gewone fiets en dat je zal moeten leren fietsen met zo’n fiets. Als men voor het eerst op een driewieler stapt gaat het sommigen goed af maar vaak zie je de fiets van rechts naar
links over de weg schieten en in de bosjes belanden, of erger. Gelukkig organiseert de overheid in samenwerking met de Fietsersbond evenementen zoals “Van 2 naar 3” en ook cursussen. Het Ministerie heeft samen met Gemeenten ook een programma met de naam “Doortrappen”. Men kan daarbij dan kennismaken met de 3wieler, krijgt uitleg en kan even proberen of het fietsen erop lukt. Reken er wel op dat het zeker enige en vaak substantiële oefening vraagt om geheel vertrouwd te raken met een 3wieler. Via de zorgverzekering kan soms een Ergotherapeut ingeschakeld worden om ervoor te zorgen dat u er veilig mee het verkeer in kan.

Als het om veiligheid op de fiets gaat is de stabiliteit een cruciaal begrip. Die wordt bepaald door de kantellijnen van de fiets. Als u een lijn trekt tussen de punten waar de banden de weg raken krijg je bij een gewone fiets een rechte lijn, bij een driewieler een driehoek en bij een 4wielfiets een rechthoek. Op een gewone fiets staat de stuurstang staat in een bepaalde hoek en vaak met nog een bochtje onderaan. Daardoor kun je al je met een kleine beweging van het stuur en door een beetje te gaan hangen een bocht maken. Dan moet je wel een beetje snelheid maken anders val je.

Op een driewieler bevindt een deel van je lichaam, te weten je benen en knieën, schouders en armen zich buiten de kantellijnen van de fiets. Dat maakt dat je met een driewieler makkelijker kunt kantelen. Als je op een stilstaande driewieler zit voel je het nog niet maar als je gaat rijden voel je het direct: je moet heel alert zijn en het stuur goed vast houden. Omdat een deel van je lichaam zich buiten de kantellijnen bevindt wordt elke stuurbeweging versterkt. Zoals genoemd schiet je dan vaak van links naar rechts over de weg. Maar belangrijker: er is het onprettige gevoel dat je kunt gaan vallen of zelfs de angst dat dat kan gebeuren.

4Wielfiets en 3Wielfiets

Een driewieler wordt minder instabiel door een grotere breedte van de fiets en een zo laag mogelijk zwaartepunt. Daarom is een driewieler van 75 cm breed of nog breder. En heeft een driewieler vaak geen zadel maar een zitting en rugleuning. Het lage zwaartepunt maakt dat je niet meer op een zadel kunt zitten en naar beneden trapt want daar is geen ruimte voor. Je moet op de lagere zitting dan naar voor trappen en dan heb je ook een rugleuning nodig om je tegen af te zetten. Je voeten kunnen dan makkelijker van de trappers glijden. Door de lagere zit heb je minder overzicht in het verkeer en wordt je zelf ook minder goed gezien. Vandaar dat die fietsen rondrijden met een stok met een vlaggetje er aan. 

Een fiets met 4 wielen is veel minder vaak te zien en nog heel onbekend. Toch kunnen deze fietsen ook een prima oplossing zijn om echt veilige fietstochten mee te kunnen maken tot op hele hoge leeftijd. Bij het ontwerp van deze fietsen is gebruik gemaakt van een techniek die ook bij auto’s wordt toegepast. Daardoor is het gebruik van het stuur veel minder nodig dan bij gewone fietsen en driewielers. Het zal veel mensen verbazen maar op een fiets met 4 wielen kun je fietsen zonder dat je het stuur vast houdt. En toch val je niet. Je hoeft echt geen angst meer te hebben. Je hoeft niet met je voeten naar de grond als je gaat afremmen of stilstaat. Een fiets met

4 wielen heeft als 4Wielfiets een zadel en een breedte van 66 cm zodat hij door elke deur past. Optioneel kan deze fiets ook worden ingeklapt en als loophulp worden gebruikt. Dat scheelt ook ruimte bij het stallen van de fiets en men manoeuvreert hem makkelijker door smalle paadjes en bochten naar de schuur.

Aanbieders van fietsen met 3 wielen zijn o.a.: Van Raam, Huka en Roam. Ze zijn ook onder vele merknamen op internet te vinden maar u moet wel de nodige vraagtekens zetten bij de kwaliteit van die vaak goedkope fietsen . De fietsen van de genoemde merken worden ook via de fietsenmaker verkocht als hij er dealer van is en via de WMO vergoed als ze zijn opgenomen in het assortiment van zorgwinkels zoals Medipoint.

Aanbieders van fietsen met 4 wielen zijn 4Wielfiets.nl. Deze fietsen kunt u zien en uitproberen bij de Innovatie en Expertise Centers van 4Wielfiets in Leiden en Zwolle en in 2024 ook in Weert. U kunt ook een afspraak voor een proefrit bij u thuis aanvragen. 4Wielfiets.nl kan u behulpzaam zijn bij het traject om de fiets via de WMO vergoed te krijgen. En u kunt de fiets meestal aftrekken van de belasting als medisch hulpmiddel. Bovendien biedt 4Wielfiets een Terugkoopgarantie.